A mindennapjainkat átitató (és sok mindent eltakaró) menekültügy mögött azért akad „néhány” érdekesség. Így, aki a való világban akar mozogni, annak számára van különbség a különféle jelmezekbe burkolt „V” betűk csoportosítása között. De miért? Mert a világon nagyon sok embernek van Volkswagen típusú autója. Ahogy eddig is volt, meg ezután is lesz! Bár szerintem ezzel nem árulok el nagy titkot. Pedig mennyire szeretnék! Ahogy az is jó lenne, hogy az ember ilyen körökben mozogna. Mármint hogy hiteles információval rendelkezzen. Nem, az irigyek közé nem szeretnék tartozni. Úgy érzem mindenkinek meg van a maga keresztje, ebben az összefüggésben a maga autója.

 

Nagyon sok cég alkalmazza manapság marketingfogásként a garanciális visszahívás „intézményét”. Ennek valóságtartalma éppoly kibogozhatatlan időnként, mint a migránshelyzet Európában. Lehet e párhuzamot vonni a kettő között? Hogyne! Az angol tudósok is mindenre találnak magyarázatot. De a mai Európának most ennél sokkal több fejfájást okoznak a menekültek, és a VW-válság, minthogy egy szigetcsoport foteltudósainak gondolatvilágára bízzuk a megoldást.

Kétségtelen, hogy az autók károsanyag-kibocsátásának mértéke hatással van Földünk jövőjére. A bevándorlók megváltozott étrendje is átalakítja az anyagcsere folyamataikat, aminek alapján másfajta gázokat bocsáthatnak ki, mint a megszokottak. De az emberekbe mégsem építhetünk olyan segédberendezéseket, mint az autókba. Pedig a hatástanulmányok kézzelfoghatóbbak lennének. Az emberek, a saját magukban bekövetkező változásokat azonnal megérzik, és erre – bármennyire okos szerkezetekkel látjuk el berendezéseiket – az autók még nem képesek. Sőt "gépeink csakis olyan adatokat képesek produkálni, amilyet mi tudunk nekik „generálni”, majd értelmezni. Amit pedig manipulálni lehet, azt fogják is…

Közelítsük csak meg máshonnan a fenti két „probléma” kapcsolatát! Merkel asszony mondjuk kitalálja, hogy a német vállalatok – így akár a VW is – támogatást kapnának a szíriai menekültek foglalkoztatása estén. Az olcsó(bb) munkaerő alkalmazása még azt is előre vetíti, hogy ez eddig kint dolgozókat (szerb, török vagy akár magyar) kényszerítenék a távozásra. A „jó” Angela ismét kedvezőbb megvilágításba kerülne, – legalábbis otthon – mert most valljuk meg őszintén igencsak leszálló ágban van. Persze egy ilyen profitemelő intézkedés estén még megmenthetné magát. Na jó, az emissziós problémákat valószínűleg nem a sziriai (vagy annak mondott afgán) melós oldaná meg, mert a motor lelki világához aligha engednének közel ilyen napkeleti jöttmenteket. De a legközelebbi választásokon (most még) azok lobbija – kerülne előtérbe, akiknek a pénztárcája kedvezőbben mutat egy profiterősödés után. Az más kérdés, hogy az urnák közegében mindenki egyenlő, – igen a halotti köcsögöknél is – de az utódok számára nem mindegy, hogy milyen előjelekkel érkezik oda.

Ereszkedjünk vissza a gázpedált taposó hétköznapi emberek világába. Még akkor is, ha nem mindenkinek adódik meg, hogy egy „elcsalt” motorral szerelt vadi új német csodával száguldozzon. Hallottak már arról, hogy valaki a károsanyag-kibocsátási adatok alapján választott volna autót? Jó, jó, feltüntetik az autó adatlapjának utolsó sorában. De érti azt a megfoghatatlan mértékegységgel jellemzett „tól-ig” értéket egy „vasárnapi” autós? Aligha. Viszont, aki autóba ül, az a benzinkúthoz is odaér előbb vagy utóbb. Na, itt van a kiskutyus elhantolva! Nem mindegy milyen sűrűn! Valljuk be a VW mindig is a kedvező fogyasztású négykerekűek közé tartozott. Én is visszasírom a jó öreg kettes Golfot.

Hiába próbálja az ellen lobbi befeketíteni most a különféle „klón-klánokat”, (Skoda, Seat). Szerintem hallunk még a VW-ről, messze van még az előbb emlegetett eb sorsától. Sőt ha csak a másik csahos jószágról elhíresült mondásra gondolok, – a kutya is mindig a dombra szarik – még az is elképzelhető, hogy ebből is jól jönnek ki. Oké a vezér lemondott. De ha csak a felemlegetett euró milliók töredékét kapja is „bánatpénznek”, szerintem jut még új VW-re neki a zsebkendővásárlás után is. Főleg, ha megköszönik neki, hogy „elütötte” a migránsválságot egy Volkswagennel.